Piagam Pelanggan

PIAGAM PELANGGAN LKIM

Komitmen LKIM untuk memberi perkhidmatan yang cekap, tepat dan memberi kepuasan kepada pelanggan LKIM seperti berikut :

  1. Memberikan keputusan pendaftar ke atas permohonan projek ekonomi, kategori keahlian dan cadangan pindaan Perlembagaan Persatuan Nelayan dalam tempoh 14 hari bekerja dengan syarat dokumen lengkap.
  2. Memastikan semua tuntutan dibayar dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dengan syarat dokumen-dokumen sokongan lengkap.
  3. Memberikan keputusan permohonan lessen berniaga ikan LKIM dalam tempoh :
    • Kurang dari 14 hari bekerja bagi permohonan baru
    • Satu (1) jam untuk permohonan pembaharuan dengan syarat semua maklumat atau dokumen yang dikehendaki lengkap dan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
  4. Memberi maklum balas dalam masa :
    • Satu (1) hari bekerja untuk aduan media
    • Tujuh (7) hari bekerja untuk aduan awam
    • 14 hari bekerja untuk surat rasmi
  5. Mengemukakan Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan yang telah di audit ke Kementerian Pertanian Dan Industri AsasTani sebelum 30 September.
  6. Membuat bayaran Elaun Sara Hidup Nelayan melalui akaun bank nelayan pada 15 haribulan setiap bulan atau pada hari bekerja yang berikutnya sekiranya 15 hari bulan jatuh pada hari tidak bekerja.
  7. Memberikan keputusan ke atas permohonan e-petrol dan e-diesel yang diterima daripada PNK kepada LKIM Negeri dalam tempoh tujuh (7) hari.
  8. Mengeluarkan ulasan Pendaftar ke atas Penyata Kewangan Teraudit Persatuan Nelayan(PN) dalam masa 20 hari bekerja.

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi tahun 2018

* Pencapaian Piagam Pelanggan LKIM dikemaskini 3 bulan sekali (Quarterly)